Tink lanserar appen Grip med ABN AMRO

 
970x404-ABN_AMRO_Grip_app_iPhone.jpg

I veckan lanserar vi på Tink och den holländska storbanken ABM AMRO ett samarbete under namnet Grip. Den nya appen funkar ungefär som vanliga Tink och ska hjälpa bankens 4,5 miljoner kunder att få smart översikt på sin ekonomi med hjälp Tinks teknologi. ”Det är såklart ett stort erkännande - en av världens största, och mest digitalt progressiva, banker har pin-pointat Tink som en av huvudspelarna inom detta område", säger Daniel Kjellén, vår VD på Tink. "Vår mission är att göra vardagsekonomi enkelt och smart för så många som möjligt - så partnerskap som detta är såklart jätteintressanta då det hjälper oss att nå ut till fler människor med våra tjänster."

Finansvärlden är i förändring och vi upplever att många traditionella banker just ser sig om efter innovativa joint-ventures med snabbrörliga, produktfokuserade företag som Tink för att fortsätta vara relevanta hos sina kunder. ABN AMRO skriver i sitt eget pressmeddelande att de vill påskynda sin digitala utveckling genom att skapa det fristående varumärket Grip tillsammans med Tink.

"En fjärdedel av våra kunder tycker att det är svårt att få koll på sina utgifter och hälften av våra kunder har uppgett en vilja att förstå sin ekonomi bättre. Vi tror att våra kunder kommer att få mycket användning av Grip", säger Frank Verkerk, chef för digital banking på ABN AMRO.

AMB AMRO är en holländsk bank över 22 00 anställda och över 4,5 milj privata kunder i 20 länder. I veckan bjöd ABN AMRO in 10 000 användare till en betagrupp som i ett första steg ska få testa Grip. Användaren loggar in i Grip med sina vanliga bankuppgifter, därefter hämtar appen automatiskt information från alla hennes konton hos ABN AMRO, kategoriserar den och ger användaren en bättre insikt om sina pengar. Grip är en fristående app för iOS.