Nyårslöften

mohammed-fkriy-4163.jpg
 
 

Julen är över och många av oss sitter just nu och sammanfattar 2014 och funderar på vad man vill förändra under nästa år. Kanske det till och med är så att du faktiskt kan återanvända de nyårslöften du satte förra året? Det är svårt att förändra vanor även om vi på nyårsdagen är väldigt peppad på att ta tag i vårt nya hälsosamma-, sociala- eller spara mer pengar-liv. Så hur gör vi för att verkligen skapa nya vanor och lyckas med de mål vi sätter upp?

Kom igång!

Att komma igång är kanske en självklarhet men ibland tenderar vi människor att skjuta lite på att komma igång. Börja med att sätt upp ett månadsmål och lova dig själv att hålla detta oavsett vad. Det kan till exempel vara att gå till gymmet varannan dag i en månad eller att varje månad sätta undan 200 kronor på ett sparkonto. Även om den första månaden kanske kommer att kännas mer jobbig än rolig, se till att hålla ditt löfte till dig själv.

Skapa regler och följ dem

När din månad har gått, gör ditt mål till en regel. Om vi tar exemplet med att spara pengar, gör det till en regel att varje månad spara 200 kronor. Om du ibland kan spara mer, är det en bra bonus men gör inte om det till en ny regel som blir svår att hålla i det långa loppet. För att göra det enklare att hålla koll på om du följer din regel kan du till exempel i Tink följa ditt sparande, träningskostnad eller andra utgifter för att verkligen se att du gör den förändring du vill.

Gör det kul

Det är svårt att ta kontroll över något som varje gång man gör det känns tråkigt. Därför behöver vi lura oss själva genom att lägga till ett roligt moment till det tråkiga. Det kan till exempel vara att du samtidigt som du tränar tittar på din favoritserie eller att du tillsammans med dina vänner sätter upp sparmål eller utgiftsmål och peppar varandra och firar tillsammans när ni når målet.

Hoppas ni får en kick-start på det nya året. Gott Nytt År!