Fem frågor om Tink du alltid undrat över

blogg_juni-1.jpg
 

Vi svarar på fem av de vanligaste frågorna som kommer in till oss

Titt som tätt trillar det in frågor till Tink, antingen via vår support eller på någon utav våra sociala sidor. Alla frågor som ställs och all feedback som ges av våra användare är det viktigaste vi har – utan er input skulle Tink aldrig kunna utvecklas i den snabba takt som den gör. Därför har vi i det här inlägget lyft fram några av de nu vanligaste frågorna som kommer in till oss – kanske ger någon av dem svar på en fråga du velat ställa, men inte gjort än? Stort tack till alla användare, ni gör Tink till världens bästa ekonomiapp!

När kommer min bank till Tink?

Många frågar om när just deras bank kommer att kunna kopplas till Tink. Vi arbetar hela tiden med att lägga till nya banker och kort. Många banker finns med på vår lista över framtida integrationer och när någon hör av sig om en bank som inte har funnits på agendan, skriver vi till den. Tink har det här året väldigt mycket på gång och vissa banker kan ta lite extra lång tid att sätta igång – därför kan just din önskvärda bank dröja. De banker som är störst samt har mest aktiva användare prioriteras såklart. Håll gärna utkik på Facebook-sidan eller Twitter, där uppdaterar vi direkt när vi har integrerat en ny bank. 

När kan jag börja göra egna kategorier i Tink?

Det här med att skapa egna kategorier är något som vi på Tink ofta får frågor om, önskan att kunna skräddarsy en struktur för sin privatekonomi är det många människor som har.  Vi har dock inga planer på att skapa en funktion som tillåter egna kategorier. Varför det undrar du säkert! Vi har gjort ett par tester och det vi ser är att många är entusiastiska i början men sen orkar man inte göra all manuellt jobb och tappar fart. Tink blir då rörigt och svårt att använda. Vi på Tink strävar hela tiden efter att göra en app som är lätt och smart för användaren då privatekonomi generellt kan ha en ganska hög tröskel att sätta sig in i. 

Vi förstår dock att vi alla har olika behov och har försökt att skapa ett alternativ som vi kallar ”taggar”. Läs gärna mer om taggar här: https://www.tink.se/sv/2014/03/nu-kan-du-tagga/ Du kan sedan söka på dina taggar och/eller skapa sök-budgetar med taggen som söktext.

Varför går det inte att se transaktioner längre bak än ett visst datum?

En stor tjusning med Tink är att man, på ett enkelt sätt, kan gå långt tillbaka i sin transaktionshistorik och jämföra sin ekonomi över tid. Längden på den historiken är dock inte något som Tink kan påverka – vi kan hämta hem transaktioner lika långt tillbaka som din banks egen app levererar. Det är alltså en funktion vars fulländan skiljer sig åt bankerna emellan. En bank har till exempel 90 transaktioner per konto som maxgräns, medan andra har mer eller mindre. Det du kan göra är att kontinuerligt uppdatera din bankkoppling i Tink så att dina senaste transaktioner alltid syns i appen, efter hand sparas mer och mer data i Tink så du får mer historik. 

När kan jag börja ”splitta” transaktioner till olika kategorier?

Att kunna dela upp utgifter och inkomster som man vill är något som efterfrågas mer och mer -  särskilt på grund av den allt mer frekventa användningen av appar som Swish (du kanske bjuder två kompisar på lunch - sen får du två swishbetalningar tillbaka). Tink arbetar nu för fullt med göra en sådan funktion möjlig. Det är lite klurigare än vad man kan tro och det tar lite längre tid än vad vi tänkt, men det kommer! Håll gärna utkik på våran Facebooksida eller Twitter för uppdateringar och nyheter.

Ibland visas det data som inte stämmer i min ID-koll. Vad beror det på?

Ibland hör det av sig användare till oss som upplever att ID-Koll visar fel. Kanske har den varnat för dubbeldragningar eller liknande - men när du kollar med din bank så finns ingen dubbeldragning. Ibland kan det vara så att vi har fått in två transaktioner som sedan rättas av banken, då är det alltså inget problem, då kan du bara acceptera varningen och allt är lugnt. Vi hämtar all vår data från kreditupplysningsföretaget Credit Safe, som i sin tur hämtar sin information från olika myndigheter. Om det är något som du vet inte är korrekt i din ID-koll, rekommenderar vi att du först och främst tar kontakt med Creditsafe på 031-725 50 00. Du kan även  kontakta Bolagsverket på 0771-670 670 eller Skatteverket på 0771-56756, som hanterar datan från början.