Att sälja en lägenhet utanför ramarna

 
 

Fantastic Frank är en liten mäklarbyrå med stora idéer. Bolaget grundades 2010 och har kontor i Stockholm och Berlin. Bakom framgången ligger annonser med starka bilder som sprids snabbt i sociala medier. Grundaren Sven Wallén delar med sig av tips som kan höja värdet på din bostad och berättar om hur marknaden ser ut just nu. Denna intervju är del i en serie om bostad, inredning och design för att fira att du nu kan få till bolånet i Tink.

 
Fantastic_Krukmakargatan_Cropped.png
 

På vilka sätt har bostadsmarknaden förändrats de senaste åren?

Bostadsmarknaden i Sverige är väl utvecklad med en säker och snabb process. Mäklarna i Sverige är de mest välutbildade i världen. Det som har hänt det senaste året är att bankerna har ändrat reglerna för bostadslån för privatpersoner, det krävs högre kapitalinsats, hårdare amorteringsregler och hårdare regler kring hur mycket man får låna utifrån hushållets disponibla inkomst. Det här har påverkat marknaden i form av ett lägre utbud och försiktigare köpare. Priserna fortsätter dock uppåt så syftet med åtgärderna har inte fått den avkylande effekten som politikerna ville ha.

Fantastic_Falugatan1-1200x800.jpg
 

Vilka är dina knep till den som vill få sin bostad såld till ett bra pris?

Att ha riktigt fina bilder som lockar folk att klicka sig vidare till bostadsannonsen för att sen lockas att komma på visningen är nyckeln för att mäklaren ska sälja en lägenhet till det högsta priset. Andra mäklare lägger ca 1-2 timmar på att ta fram bilder. Vi lägger 1-2 dagar för att bilderna ska bli riktigt bra. Om lägenheten presenteras i fint sammanhang, ihop med andra fina bostadsannonser och på en sober hemsida, så ökar lägenhetens värde i köparens ögon. Att ha riktigt välstädat, alla ytor putsade och väldoftande i bostaden på alla visningar, men även på fotograferingen, är viktigt för ett högt slutpris.

Vad finns det för fördel med att anlita en lite mindre mäklarbyrå?

Hos oss får man ett team på fyra personer, mäklare, fotograf, marknadsförare och stylist, som utifrån målgruppen på bostaden gör allt för att få högsta slutpris. Fotografen och stylisten tar fram bilder så att målgruppen ska träffas i hjärtat. Sen arbetar en digital marknadsförare med lägenhetsannonsen så att den ska ses av alla i målgruppen, med Facebook, Instagram, Pinterest, bloggar, Hemnet, Blocket etc. Sen ansvarar en erfaren mäklare för hela säljprocessen och har kontakt med säljare, spekulanter och köparna. Ingen annan mäklare har ett sådant specialiserat team i varje försäljning.

Slutligen, om du fick tipsa om ett inredningsobjekt som höjer värdet på ens bostad. Vad skulle det vara?

Gå till Tinks Instagram för att se vad Sven Wallén rekommenderar!

Isabelle Österlund